Är kalla duschar bra för hälsan? | Coldshowers


Är kalla dushar bra för hälsan

I den svallande värmen på sommaren känns en kall dusch ganska bra. Andra tider på året? Inte riktigt lika skönt. Gör du dig själv en björntjänst genom att bara ta kalla duschar efter fysisk aktivitet eller i varmt väder? Du har säkert hört talas om att kalla duschar kan vara bra för dig, men du är helt säker. Stämmer det?

Kalla duschar är faktiskt bra för dig, eftersom de tar har en hel del hälsofördelar, inklusive:

  • Får kroppen att gå ner i vikt
  • Framkallar sömn
  • Minskar depressions symptom
  • Förbättrar hårets och hudens utseende
  • Förbättrar ditt immunförsvar
  • Uppmuntrar snabbare muskelåterhämtning
  • Hjälper till med fertilitet och antal spermier
  • Minskar stress
  • Kroppen utsätts för färre infektioner

Är du förvånad över att kalla duschar kan göra allt detta? Det borde du inte vara. I den här artikeln kommer vi att förklara mer om de många förmånerna med kalla duschar som vi listade ovan. När du har läst färdigt, kommer du vilja börja duscha kallt varje dag.

Fördelarna med kalla duschar

Viktminskning

Om du vill gå ner några kilon, prova en kall dusch nästa gång du duschar. Du kanske faktiskt går ner i vikt för dina ansträngningar.

Hur fungerar det? Vår kropp har både vitt och brunt fett, och det är inte samma. Enligt en artikel från 2013 från NIH Director’s Blog behåller vi det vita fettet i våra kroppar för energisyften. Vårt bruna fett används inte för energi, så det istället kan skapa värme. Vi har inte så mycket brunt fett i våra kroppar i vuxen ålder som när vi var små, men det finns där.

Genom att istället ändra vårt vita fett till brunt fett, kan vi gå ner i vikt. Eftersom brunt fett är avsett att ge värme, är det vettigt att genom att duscha med kalla temperaturer så börjar vårt bruna fett att jobba och bränna kalorier och hjälper oss att se smalare ut.

Mer och bättre sömn

I Tim Ferriss bok The 4-Hour Body: En ovanlig guide till snabb fettförbränning, otroligt sex och hur man blir en supermänniska, skriver Ferriss om förhållandet mellan sömn och kalla duschar. Han säger att genom att utsätta våra kroppar för ett isbad (så ett kallt bad snarare än en dusch) i 10 minuter, gör det oss inom kort tid väldigt sömniga. Du behöver inte vända och vrida dig, bara åka rakt till drömlandet.

 

Mer och bättre sömn med kalla duschar

 

Det är kanske inte är lika bekvämt som att smutta på varm mjölk, men vadå, det fungerar. Nästa gång du är uppe senare än du vill, fyll upp ett bad och se till att det är kallt. Du kanske somnar väldigt fort efteråt!

Minska depressions symptom

Intressant data från 2008 i tidskriften Medical Hypoteses noterade den roll som kallt vatten kan ha för de med depression. Även om det inte är ett botemedel på något sätt, genom att duscha i kallt vatten istället för varmt, får hjärnan fler elektriska impulser. Detta kan spela en roll i svårighetsgraden av depressionens symptom.

Kallt i detta fall betyder inte iskallt. Deltagarna i studien duschade i 68-graders vatten (det är förresten Fahrenheit). De gjorde detta i steg på upp till tre minuter och förlängde det sedan till fem minuter. Du behöver inte ens låta det kalla vattnet rinna under hela din dusch.

Mer attraktivt hår och hud

Du bryr dig såklart om ditt hår och hud, men visste du att temperaturen i din dusch också kan hjälpa ditt utseende? Kallt vatten gör att dina porer blir stramare, inklusive i hårbotten och andra hudområden. Detta håller huden renare (eftersom de stängda porerna avvisar smuts) och ser bättre ut. Jämför det med att ta en varm dusch, när dina porer inte bara är vidöppna, men huden också tenderar att torkas ut från den höga temperaturen.

 

Är kalla duschar bra för oss?

 

Friskare immunförsvar

Precis som våra porer kan öppnas och stängas beroende på om du duschar varmt eller kallt, kan våra blodkärl göra detsamma. När de är mer öppna är de utvidgade. Stängda blodkärl är sammandragna. Du vill att dina blodkärl ska både utvidgas och sammandrivas, och att växla mellan varmt och kallt vatten under samma dusch kan åstadkomma just det. Detta håller ditt immunförsvar i toppform.

Snabbare muskelåterhämtning

Om du tränar mycket och vill ha färre ömma muskler och snabbare återhämtning av musklerna, håll då duschen kall. Det visar sig att samma blodkärlsutvidgning och sammandragning kan gynna våra muskler också. Utvidgning och sammandragning. Denna rörelse i blodkärlen minskar våra chanser för blåmärken och/eller svullnad.

När det gäller muskelåterhämtning, lindras inflammationen som våra kroppar har från träning av det kalla vattnet. Detta uppmuntrar vår muskelåterhämtning. Det minskar också smärtan från ett tufft träningspass.

Högre antal spermier och bättre fertilitet

Om du är seriös om att starta en familj snart, kanske du vill tänka om temperaturen när du duschar. Din fertilitet kan drabbas när du badar i varmt vatten eller använder jacuzzin ofta.

En studie från 2007 från International Brazilian Journal of Urology visade detta. Forskarna följde en handfull deltagare, alla män, under en tre veckors tidsperiod. Varje dag badade de i varmt vatten i 30 minuter. Forskarna fann att dessa män hade en period av infertilitet från det varma vattnet som varade i upp till sex månader. Det är ganska lång tid!

Lyckligtvis antyder ytterligare data att fertilitet och spermier båda ökar under kalla duschar. I själva verket är det till och med möjligt att förkorta infertilitetsperioden orsakad av en dusch i varmt vatten.

Mindre stress

Om du känner dig mer stressad än vanligt, se till att du tittar på temperaturen du duschar i. Kallt vatten fungerar för att lugna vår stress på flera sätt. Först producerar våra kroppar mer glutation. Denna antioxidant kommer från archaea, bakterier, svampar, djur och växter. Den håller våra celler friska genom att skydda oss från tungmetaller, lipidperoxider och skador från fria radikaler. Glutation kan också kontrollera stress.

Vi producerar också mindre urinsyra när vi tar regelbundna kalla duschar. Urinsyra består av väte,syre, kväve och kol och är en typ av heterocyklisk förening. Det är en del av vårt urin och kan spela en roll i vår stress.

 

Fördelarna med kalla duschar - Viktminskning

 

Enligt forskning från QJM kan våra kroppar vidare bygga upp en typ av respons mot stress genom kalla duschar. Det är vårt nervsystem som gör detta. I grund och botten stressar kallt vatten våra kroppar, åtminstone till en början. När vi övervinner denna oxidativa stress lär sig våra hjärnor och kroppar att hantera stressande situationer bättre i framtiden.

Färre infektioner

Ingen vill få en infektion. Förutom att du tvättar händerna ofta, bör du också börja använda kallt vattnen i duschen. På så sätt aktiverar du ditt lymfsystem, samma system som har hand om vårt cellavfall. Ett hälsosammare lymfsystem ger oss mindre risk för infektion.

Slutsats

Det låter kanske inte så roligt, det är sant, men att duscha i kallt vatten kan hjälpa vår hälsa på många olika sätt. Vi njuter av bättre fertilitet, mer tilltalande hår och hud, mindre stress, färre depressions symptom och snabbare muskelåterhämtning efter träning.

Även om du kanske vill börja ta kalla duschar så fort som möjligt är det bäst att inte hoppa rakt in. Istället vill du börja med att utsätta dig för kallt vatten i en minut eller två, sedan några minuter till, sedan några minuter ytterligare. Innan du vet ordet av kommer kylan inte att kännas som en chock längre. Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Recent Content