Hur stannar man i ketos efter en vattenfasta?


Hur stannar man i ketos efter en vattenfasta?

Du har precis slutfört en vattenfasta och du kunde inte vara mer stolt över dig själv. Medan du har upplevt fantastiska fördelar som ketos, vet du att dessa typer av fasta inte kan pågå för alltid, så du byter långsamt tillbaka till en mer regelbunden kost. Du önskar att du kunde upprätthålla ketos även efter att du har vattenfastat. Finns det något sätt att få det att hända? Hur?

För att stanna i ketos efter en vattenfasta, gör följande:

  • Inför lite protein i din diet, men inte för mycket
  • Ät mer nyttigt fett
  • Träna, träna, träna
  • Njut av lite kokosnötsolja
  • Undvik kolhydrater
  • Börja fasta igen

I den här artikeln kommer vi att förklara mer om metoderna ovan för att hålla upp ketos efter att du har avslutat din vattenfasta. Det finns en anledning till att ketos har blivit så populärt bland så många människor, och det är för att det verkligen är bra för våra kroppar. Se till att du fortsätter läsa så att du också kan hålla din hälsa på rätt spår.

Vad är ketos?

För de oerfarna är ketos ett metaboliskt tillstånd. Allas kroppar producerar ketoner, en typ av syra. Det är möjligt att producera ännu fler ketoner genom att fasta. När vi äter lite mat eller till och med ingen mat alls, till exempel under en vattenfasta, måste vår kropp få energi någonstans ifrån. Normalt använder den glukos som denna energikälla. När det är slut tar vår kropp energi från våra lagrade fetter och förbränner dem för energi.

Som sagt, detta ökar vår kropps ketonnivåer. Vi brukar göra oss av med en del av våra ketoner varje gång vi urinerar. Det är ju en syra trots allt. Med fler ketoner i vårt system, genom fasta, kan vi uppleva en mängd fördelar som vi kommer att förklara i nästa avsnitt.

Vi vill nämna att det är möjligt att få för mycket av en bra sak. Om du ökar ketonnivåerna exponentiellt kan syrorna i ditt blod nå en punkt som kan vara dödlig. Detta kallas ketoacidos.

Fördelarna med ketos

Viktminskning

Genom att beröva din kropp mat under begränsade perioder genom vad som kallas intermittent fasta och innebär att du konsumerar mindre kalorier, kan det leda till viktminskning. När du tvingar din kropp att bränna lagrat fett istället för glukos genom ketos, är det möjligt för vissa människor att påskynda den viktminskningen.

 

Fördelarna med ketos - viktminskning

 

Mer bra kolesterol

Kolesterol är inte alltid dåligt. Du vill se till att din kropp får lipoprotein med hög täthet eller HDL-kolesterol, vilket du kan genom en keto-diet. Faktum är att vissa experter säger att du kan få denna form av kolesterol mer effektivt med en ketogen diet jämfört med de flesta andra dieter med få kolhydrater.

Skydda dig mot sjukdomar

En ketogen diet kan spela en roll i att förhindra utvecklingen av metaboliskt syndrom, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Vissa tror att det till och med kan hjälpa till med epilepsi, även om mer forskning måste bekräfta detta.

Det finns också potential för ketos att påverka Lou Gehrigs, polycystisk äggstocksjukdom, vissa cancerformer, akne och Alzheimers. Återigen behövs ytterligare forskning.

Hur kan man stanna i ketos efter en vattenfasta?

Nu när du vet lite mer om ketos och dess fördelar kan du förstå varför, när du går in i ett ketogent tillstånd, att du vill att det varar så länge som möjligt. Med följande tips och metoder kan du kanske göra just det.

Fortsätt med dina proteiner

När du äter mat igen efter din vattenfasta (börja inte en ny fasta direkt), vill du hantera dina proteiner noggrant. Din kropp konsumera proteiner till den punkt där du inte tappar muskelmassa även om du inte konsumerar många kolhydrater.

Du behöver också tillräckligt för att din lever ska få aminosyror för att utlösa glukoneogenes. Under denna process producerar din kropp färska glukoslagrar. Du måste ha denna källa till glukos eftersom inte alla organ förlitar sig på ketoner.

Att äta för få proteiner kan skada din hälsa, även om det gör det lättare att komma tillbaka till ett ketogent tillstånd. Gör din kropp en tjänst då och integrera proteiner i din diet, bara inte för många.

Ät nyttiga fetter

Precis som allt kolesterol inte är dåligt, detsamma gäller för fetter. Det är okej att få de flesta av dina kalorier från fetter som en del av en ketogen diet, så länge de är hälsosamma fetter. Faktum är att vissa människor får så mycket som 79 till 80 procent av sitt dagliga kaloriintag endast genom dessa fetter.

Vilka hälsosamma fetter bör du fokusera på? Försök att äta mer talg, ister, kokosnötssmör, avokadoolja och olivolja. Räkna dina kalorier dock så att du inte överdriver med de hälsosamma fetterna.

Var aktiv och träna massor

Även om du äter mindre mat när du fastar, när du är i ketos, kan du ha lättare att göra uthållighetsövningar enligt många vetenskapliga studier. Eftersom ketos kan hjälpa din fysiska aktivitet, kan din fysiska aktivitet hjälpa ketos, speciellt så att du kan komma tillbaka till det tillståndet. Det beror på att dina glykogenlagrar försvinner under fysisk träning.

Beroende på vad du äter efter träningen kan du återställa dina glykogennivåer. Genom att inte konsumera kolhydrater (eller äta mycket få kolhydrater) för då adderar du inget till dina glykogenlagrar. Detta håller dig i ketos.

Implementera kokosnötsolja i din kost

Vi har redan pratat om hur kokosnötssmör kan vara en sund källa till bra fetter, och det kan också kokosnötsolja. Fetterna i det, eller triglycerider med medelkedja, går direkt till vår lever. De blir sedan ketoner eller kan hämtas för energi.

Det finns olika typer av triglycerider med medelkedja, och kokosnötsolja har upp till fyra slag. En källa som utgör hälften av alla triglycerider med medelhög kedja i kokosnötolja är laurinsyra. Det är ganska viktigt, visar det sig. Det finns en potential för din kropp att upprätthålla ketos genom att ha högre laurinsyrahalter eftersom den metaboliseras långsammare.

Var medveten om att för mycket kokosnötsolja kan leda till diarré och magkramper, så gå inte all-in omedelbart. Ta istället en tesked dagligen och konsumera sedan inte mer än tre matskedar varje dag medan kroppen vänjer sig.

 

Ät inte för många kolhydrater - ketos

 

Ät inte för många kolhydrater

Som vi har förklarat i hela denna artikel kan kolhydrater hämma din ketos-process. Det beror på att mängden kolhydrater du konsumerar har en direkt korrelation mellan hur mycket glukos din kropp måste använda för energi. Om du äter mycket kolhydrater, har du ett överskott av glukos.

Det är bara när glukos minskar genom att äta få eller inga kolhydrater som insulinnivåerna också sjunker. Därmed pressar kroppens fettlager ut fettsyror. Dessa går till levern, vilket gör dem till beta-hydroxibutyrat, acetoacetat och aceton, tre typer av ketonkroppar. Din hjärna använder sedan ketonkropparna för energi.

Även om det varierar per person, kanske du vill hålla dig till cirka 20 gram kolhydrater varje dag om inte färre. Detta låter dig gå in och stanna i ett ketogent stillstånd.

Prova en annan typ av fasta

Om du är trött efter en vattenfasta behöver du inte göra en ny fasta direkt. Försök istället gå fyra eller fem timmar utan mat och ät sedan. Detta kan vara tillräckligt för att starta ketos för vissa människor.

För andra är det som fungerar något som kallas fettfasta. Detta innebär att du äter mestadels kalorier från fett, upp till 85 eller 90 procent av ditt dagliga intag kommer från fett. Du bör också begränsa dina kalorier till högst 1.000 varje dag.

Naturligtvis, om tillräckligt med tid har gått och du känner dig tillräckligt bekväm, kan du påbörja en ny vattenfasta eller någon annan typ av intermittent fasta.

Slutsats

Ketos uppstår när våra kroppar inte har tillräckligt med glukosenergi, ofta kallas detta intermittent fasta. Vi använder sedan alternativa källor som fett för att upprätthålla vår energi. Genom ketos kan vi gå ner i vikt, öka vårt bra kolesterol och förhindra utveckling av vissa sjukdomar.

Om du vill stanna i ketos även efter att din vattenfasta r slutförd, kan du det! Se till att du äter så få kolhydrater som möjligt, får mer hälsosamma fetter, bibehåll dina proteiner och träna mycket. Du kan alltid se till att du är i ketos genom att testa ditt urin, blod eller andetag med en ketonmätare.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Recent Content