Kalla Duschar kommer att förändra ditt liv: 15 fördelar med att duscha kallt

kalla duschar

Kalla duschar

För de flesta av oss känns kalla duschar som ett isigt helvete.

I slutet av dagen tänker man inte på att duscha kallt, såvida man inte har arbetat utomhus och byggt upp ordentligt med svett i flera timmar.

Men, cold showers är faktiskt bra för dig, på fler än ett dussin olika sätt.

De har förmågan att förändra allt från ditt tankesätt till din hälsa. Här är 25 vetenskapliga anledningar till varför du kanske borde välja en kall dusch nästa gång.

1) Det ökar immuniteten

I en studie har forskare upptäckt att personer som regelbundet tar kalla duschar har fler vita blodkroppar än personer som tar varma duschar.

Vita blodkroppar ansvarar för att bekämpa sjukdomar, och forskarna tror att antalet vita blodkroppar ökar eftersom kalla duschar aktiverar immunsystemet genom att snabba upp din metabolism, således skapas fler vita blodkroppar.

Kalla duschar
Kalla duschar

2) Snabbare blodcirkulation

Vill du att blodet ska pumpa ordentligt? Inget är bättre än en kall dusch om du vill att blodet ska rusa igenom hela kroppen.

Att stimulera hela ditt cirkulationssystem är inte ett dåligt sätt att påbörja din dag.

3) Ökar fertiliteten

För både kvinnor och män kan kalla duschar göra det troligare att ni kan få barn.

En studie fann att män som tvingas sluta ta varma duschar upplever en ökning av nästan 500% av deras spermier bara sex månader.

Detta sker eftersom testiklarna behöver en kallare miljö, inte varma bad.

4) Högre testosteron

Testosteron är viktigt för många män, eftersom det ökar allt från muskeltillväxt till självförtroende.

Istället för att ta en spruta med testosteron kan man bara ta en kall dusch: forskare har upptäckt att hettan från varma duschar kan ändra vårt DNA, och manipulerar det till att producera mindre testosteron.

5) Gå ned i vikt

Cold showers är bra om du vill gå ned i vikt. Det är för att kalla duschar tvingar din kropp att aktivera det bruna fettet i kroppen, som används för att isolera kroppen och behålla värmen.

När kroppen känns kall bränner det bruna fettet 15 gånger snabbare än det annars skulle göra.

6) Bättre hår och hud

Om du älskar skönhet (och vem gör inte det), då är kalla duschar för dig: inte bara gör det att huden blir klarare, det hjälper också håret.

Det kalla vattnet rengör dig samtidigt som håret och huden får behålla sina naturliga oljor, vilket varmt vatten ofta tvättar bort.

7) Gör dig piggare

Att ta sig upp på morgonen och starta dagen kan vara det svåraste på hela dagen, särskilt om man inte är en morgonmänniska.

En cold shower kan göra under för dig: den plötsliga känslan av kallt vatten snabbar upp pulsen och tvingar kroppen att ta in mer syre, vilket väcker dig snabbare.

8) Det gör dig avslappnad

Även om det bara är en snabb kalldusch så har den möjligheten att få dig att slappna av när du är stressad.

De ökar också glutationen som finns i blodet och minskar urinsyran: dessa två saker tillsammans gör dig till en mer avslappnad person.

9) Du blir mindre känslomässig

Kalla duschar är ett otroligt sätt att utveckla ditt fokus, meditation och allmänna zen-lugn.

Detta är för att det aktiverar syret i kroppen – att slappna av i en kall dusch betyder att din kropp kan slappna av i vilken miljö som helst, vilket gör att du får bättre kontakt med ditt rationella jag.

10) Ökad viljestyrka

Vilket bättre sätt finns det för att bygga upp din viljestyrka än att tinga dig att göra något du inte vill göra varje morgon resten av ditt liv?

Kalla duschar är ett jättebra sätt att träna din disciplin och viljestyrka, och precis som musklerna i kroppen så kommer den bli starkare ju mer du tränar den.

11) Du lär dig hur du andas bättre

En sak som många av oss försummar är kvalitén på vår andning. Kalla duschar tvingar dig att ta djupa andetag, och energin du får av att andas ordentligt—djupt och noggrant— räcker för att hjälpa dig att ta dig igenom resten av dagen, även utan ditt morgonkaffe.

Kalla duschar
Kalla duschar

12) Din väckarklocka

Inget är mer effektivt för att knuffa bort sömnen och få igång dig än en kall dusch.

Cold showers väcker dig direkt och får kroppen att sätta igång.

13) Ett bra sätt att för att sova

Medan kalla duschar kan väcka dig på morgonen så är de också bra för att hjälpa dig att somna om kvällarna.

Kalla duschar kallas också för kall terapi, och är ett av de mest effektiva sätten för att göra dig trött när det är dags att sova.

14) Det dödar depression

Forskare har bevisat att kalla duschar kan stimulera din “blå fläck”, eller området i din hjärna som producerar noradrenalin, den främsta kemikalien som motverkar depression.

Det sker också en elektrochock som den kalla duschen gör mot din hjärna, vilket skickar impulser genom hela hjärnan som hjälper dig att bekämpa depression.

15) Ökad muskelåterhämtning

Om du har tränat på gymmet är det viktigt att dina muskler får återhämta sig: ju snabbare dina muskler återhämtar sig, ju snabbare kan du öka vikten på dina övningar och antalet repetitioner du kan göra.

Kalla duschar är nyckeln till att öka din muskelåterhämtning, vilket är varför olympier nästan alltid tar isbad.

Varm vs kall dusch – Vilken är bättre?

Så, vilket är bättre? Varma duschar känns bra, men kalla duschar har fler fördelar.

Här har vi en genomgång av duscharna så att du kan fatta ett informerat val, och kanske även använda dig av båda två i din dagliga rutin.

Varma duschar är underbara

Det går inte att förneka att en varm dusch på morgonen är en underbar känsla.

Det gör dig varm och mysig, och förbered din hjärna inför dagen när du lugnt tar dig igenom din rutin.

Varma duschar ökar blodcirkulationen genom att värma upp blodkärlen och breddar dem. Detta gör att blodet flyter fritt genom kroppen.

Om du lider av kronisk smärta, såsom artrit, har du nog märkt att varma duschar inte bara gör att smärtan lägger sig, utan du får också mer flexibilitet, även om det är kortvarigt.

Varma duschar ger din hud en chans att andas. Det varma vattnet öppnar upp porerna och låter gifter i huden lämna den.

Det finns inget som tyder på att en varm dusch gör dig mer ren än en kall dusch, eftersom du ändå inte duschar i en temperatur som dödar bakterier eller tar bort skadliga element från din kropp. Däremot kan man absolut känna sig renare när man tar en varm dusch på morgonen.

Varma duschar hjälper också till att öppna upp andningssystemet och gör det lättare att andas när man är tjock i halsen, förkyld eller kanske har influensa.

Täppta näsor och hosta kan lätta något när man har tagit en varm dusch. Det går inte heller att förneka att varma duschar är underbara.

 

kalla duschar

 

Men, kalla duschar har fler fördelar

Du kanske ryser av tanken på att ta en kall dusch det första du gör på morgonen, men fundera på det här: du kommer vakna på nolltid!

Medan varma duschar är bra för att öppna upp och låta blodet flyta ordentligt kan kalla duschar hjälpa din kropp att dra ihop sig och ger motsatt reaktion.

Varma duschar låter blodkärlen öppnas upp, medan kalla duschar drar ihop blodkärlen – vilket i sin tur kan minska svullnad.

Om du lider av problem från svullnaden kan kalla duschar hjälpa till att lätta på det.

Dessutom kan kalla duschar hjälpa till med avgiftningen av huden som påbörjades med den varma duschen.

Kalla duschar kräver att din kropp cirkulerar blodet snabbare, vilket då kan hjälpa cirkulationen.

Våra kroppar bränner också fett snabbare när vi är kalla, så om du tar en varm dusch efter att du har tränat kan du överväga att ta en kall dusch kort därefter, eller först.

Eftersom våra kroppar jobbar hårt för att cirkulera blodet gör kalla duschar att den processen ökar och även bränner ”brunt fett”, som minskar när det utsätts för kalla temperaturer.

Hur du kombinerar kalla och varma duschar i din rutin

Det finns flera sätt att införliva både kalla och varma duschar i din dagliga rutin.

Om du lider av en kronisk sjukdom kan du t.ex. börja och avsluta din dusch med varmt vatten, men se till att inkludera lite kallt vatten för at främja cirkulationen och minska inflammation.

Om du precis har avslutat ett intensivt träningspass kan varmt vatten kännas bättre, men kallt vatten kommer hjälpa dig att hålla igång blodet och försäkrar att dina muskler inte blir stela.

Om du duschar på morgonen ska du ta en kall dusch för att förbereda kroppen inför dagen. Ta en varm dusch på kvällen för att förbereda din kropp för att vila.

Vissa påbörjar sin ”kvällsrutin” så tidigt som klockan tre på eftermiddagen, och undviker koffein, socker och dimmar ned lamporna på kvällen så att kroppen vet att det är dags att slappna av.

 

 

En varm dusch är ett trevligt sätt att avsluta dagen på och man blir lugn i både sinne och kropp.

Du kanske inte gillar tanken på att ta en kall dusch – någonsin – men när du funderar på fördelarna av att göra det så är det inte en så dum idé att testa.

Om du bor i ett kallt klimat kan du tänka på hur kroppen känns när du kommer in efter att ha varit utomhus.

Vi är vana vid att försöka göra oss själva varma, men när våra kroppar är utsatta för kalla temperaturer har de en chans att agera på ett annat sätt, vilket ger flera fördelar och vi mår bra efteråt.

Försök att få in kalla duschar i din rutin några dagar i veckan och se om det förändrar ditt perspektiv av hur det ser ut att göra sig redo inför dagen.

Läs gärna också om hur bra det är att vattenfasta eller varför inte torrfasta?

Artikeln är skriven av en frilansskribent. Eventuella faktafel tar vi inte ansvar för.